انجام پروژه های معماری توسط تیم استودیوی معماری بلک لایت
تیم استودیوی معماری و شبیه سازی بلک لایت فعالیت حرفه ای خود را از سال 94 در زمینه انجام پروژه های معماری ، شبیه سازی معماری ، طراحی معماری و ... شروع کرده و با هدف بهبود کیفیت سطح ارائه معماری و اراِئه بهتر برای درک مطلوب تر معماری ، آماده انجام طراحی معماری و یا شبیه سازی های معماری شما با بهترین کیفیت و کترین زمان ممکن است .
​​​​​​​

سیر تکاملی ارائه در معماری


سیر تکاملی ارائه در انجام پروژه های معماری، تغییر و تحول زیادی را به خود دیده و از گذشته تا به امروز، نحوه ارائه طرح­ها مورد توجه معماران بوده است. قبل از اینکه فناوری به شکل امروزی به وجود بیاید، روش­های ارائه و انجام پروژه های معماری، تفاوت بسیار زیادی با امروز داشت. اگر چه هنوز هم از روش­های ارائه قبلی، برای طراحی­های اولیه مورد استفاده قرار می­گیرد. یکی از روش­هایی که قبلا خیلی مورد توجه بود شیوه دست آزاد و اسکیس در معماری بود. از همین رو معماران باید به تمامی تکنیک­های آن به ویژه پرسپکتیو مسلط بودند تا می­توانستند آنچه را که در ذهن خود دارند، روی کاغذ پیاده کنند و به مخاطب خود ارائه دهند. با پیشرفت علم، همچنان این شیوه مورد توجه بود ولی ارائه به شکل دو بعدی تا حدود زیادی تبدیل به یک رقیب برای شیوه قدیمی­تر شد. کم کم با آمدن شیوه دو بعدی، معماران برای ارائه پروژه های معماری از این شیوه (2D ) کمک گرفتند. اما شیوه دو بعدی هم دارای کمی و کاستی­ هایی بود که نمی­توانست همه نیازهای معماران را برطرف کند. در نتیجه باز هم با پیشرفت علم، شیوه­ دیگری که به واقعیت نزدیک­تر بود، مطرح شد که به آن شیوه سه بعدی می­گفتند. این شیوه برای ارائه معماران، گزینه بسیار خوبی از گذشته تا به امروز محسوب می­شود و می­توان طرحی بسیار نزدیک به واقعیت که همراه با ارائه جزئیات باشد را به کارفرما ارائه داد. انتظار می­رود که همچنان پیشرفت­های زیادی برای انجام پروژه های معماری در آینده به وجود بیاید. احتمالا در آینده­ای نزدیک، شیوه چهار بعدی بتواند تبدیل به رقیبی جدی برای شیوه­ های قبلی شود.
 ​​​​​​​
​​​​​​​

آشنایی با رندرینگ در انجام پروژه های معماری
​​​​​​​

برای رندرینگ ، تعاریف مختلفی را میتوان ارائه کرد ولی به طور کلی، رندرینگ فرایندی است که بر اساس آن، تصاویر بر پایه مدلهای محاسباتی و در نهایت ارائه رایانه ای روی صفحه نمایش خواهد بود. رندرینگ در واقع یک فرایند محسوب میشود که به وسیله آن میتوان تصاویر اجسام را که سه بعدی هستند، روی صفحه نمایش به صورت دو بعدی در آورد یا اینکه نقشه های مد نظر بدون بعد را به صورت سه بعدی تبدیل کرد. رندرینگ، با نام ارائه نیز شناخته میشود و یکی از مراحل مهم در ساخت انیمیشن کامپیوتری نیز به حساب می آید. نتایج نمایش مدلهای حاصل از رندرینگ را رندر می نامند. به طور کلی، رندرینگ و رندر، کارهای پیچیده ای هستند که هر فردی نمیتواند در آنها به نتایج مطلوبی دست یابد و یادگیری کامل این فرایند و تسلط بر آن، امری اجتناب ناپذیر است. البته باید این نکته را یادآور شد که افراد علاوه بر مهارت، باید خلاقیت نیز داشته باشند. رندر در کارهای مختلفی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد که یکی از آنها معماری است. رندر در انجام پروژه های معماری، ارائه طرح نهایی به همراه جزئیات است که در آن هاشور، بافت ، نور و رنگ آمیزی با دقت بالایی انجام میشود و در نهایت نتیجه طرح بسیار واقعیتر و بهتر از نوع دستی خواهد شد. رندر قوی، میتواند به افزایش کسب درآمد معماران کمک کند و هر چقدر که یک معمار تمرکز بیشتری روی این امر بگذارد، عملا درآمد بیشتری نصیبش خواهد شد. رندر به ویژه رندر قوی، سبب میشود که معمار بتواند رقیبان بیشتری را کنار بزند. 

آشنایی با پروسه رندر در انجام پروژه های معماری

پروسه رندر در انجام پروژه های معماری ، شامل مدلسازی، متریال دهی و نورپردازی، رندرینگ و پست پروداکشن است که خود رندرینگ را میتوان به تک فریم (داخلی یا خارجی)، انیمیشن و رندر 360 درجه (VR) دسته بندی کرد. 
همانطور که اشاره شد، پروسه رندر، شامل موارد مختلفی است که یکی از آنها مدلسازی محسوب میشود. مدلسازی در واقع خلاصه ای از واقعیت به حساب می آید به عبارت واضح تر اینکه معمار آن چیزی را که در ذهن خود دارد و قرار است به کارفرما ارائه دهد، در قالب مدلسازی این کار را انجام خواهد داد. مدلسازی، مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد که یکی از مهمترین این مزایا، کاهش احتمال خطا در زمان اجرای پروژه است. مدلسازی درک بهتری را برای کارفرما به همراه دارد چون به شکل ملموس تری میتواند از جزئیات کار آگاه شود. 
یکی دیگر از مراحل پروسه رندر، در انجام پروژه های معماری متریال دهی و نورپردازی نام دارد که بعد از مدلسازی انجام میشود. متریال دهی و نورپردازی، طرح را بیش از پیش به واقعیت نزدیک میکند. در این مرحله میتوان تمامی فضاها را با جزئیات بیشتری دید و حتی انتخاب رنگها، بافت و مواردی از این قبیل، در مرحله متریال دهی امکانپذیر است. نورپردازی این امکان را به وجود می آورد که طرح در شب نیز قابل رویت باشد و کارفرما این امکان را دارد که در رندر شب، فضا را بتواند ببیند. این مرحله از کار بسیار مهم است و معمار باید با صبر و حوصله، این مرحله را انجام بدهد. متریال دهی در یک مدل سه بعدی مشخص کننده این مسئله است که آبجکت به چه شکل میتواند نور محیط را بازتاب یا از خودش عبور بدهد یا به عبارتی جنس فیزیکی را نشان خواهد داد.
بعد از اینکه مدلسازی، متریال دهی و نورپردازی انجام شد، نوبت به رندرینگ میرسد و طراح معمار پس از پشت سر گذاشتن مراحل قبلی، به مراحل نهایی در انجام پروژه های معماری نزدیک میشود. رندرینگ به صورت تک فریم میتواند انجام شود و برای طراحی داخلی یا خارجی میتوان از آن بهره گرفت. همانطور که از اسم تک فریم مشخص است، این نوع رندرینگ بعد ندارد و به عبارتی یک طرح تک بعدی در صفحه را به نمایش میگذارد درست مانند یک عکس ساده که قابلیت دیدن مدل را در جهات مختلف و به صورت حجیم، مقدور نمیسازد. رندرینگ به صورت انیمیشن نیز میتواند باشد این نوع رندرینگ به واقعیت بسیار نزدیکتر است و این امکان را به کارفرما میدهد که در قالب یک فیلم، محیطی را که بعد از اجرا خواهد داشت، به راحتی ببیند. به عبارت ساده تر اینکه انگار خود فرد در آن محیط در حال قدم زدن است و جزئیات را از نزدیک میبیند. مسلما ساخت یک انیمیشن نسبت به رندرینگ تک فریم، پیچیدگی های بیشتری دارد و انجام آن مستلزم وقت و انرژی بیشتر است. از انواع دیگر رندر، میتوان به رندر 360 درجه (VR)، اشاره کرد. رندر 360 قابلیت چرخش در جهات مختلف را مقدور میسازد ولی مانند انیمیشن در قالب یک فیلم نیست و تنها این قابلیت را دارد که فرد طراح و کارفرما بتوانند یک فریم خاص را که بعد دارد، ببینند. با بهره گیری از عینکهای مخصوص و ابزار و تجهیزات هم میتوان طرح را در این نوع رندر دید که برای این منظور باید یک سیستم پیشرفته با قابلیتهای بالا داشت. 


پست پروداکشن چیست در انجام پروژه های معماری


پست پروداکشن، یکی دیگر از مراحل رندرینگ در انجام پروژه های معماری است که اهمیت بسیار زیادی دارد و طرح را بیش از پیش به واقعیت نزدیک میکند. پست پروداکشن به بهتر شدن طرح کمک میکند و این کار را در فتوشاپ انجام میدهند. انجام این کار با نام پست پروداکشن در معماری نیز شناخته میشود. این کار بعد از رندر نهایی انجام خواهد شد و به نوعی خروجی نهایی کار به حساب می آید. از آنجایی که فتوشاپ یک نرم افزار دو بعدی است، میتوان از آبجکت های مخصوص برای این منظور کمک گرفت که به نام Cut out  شناخته میشوند. در پست پروداکشن، امکان ایجاد تیرگی، روشنی و تغییرات مختلف رنگی وجود دارد و به راحتی بدون گرفتن رندرهای مجدد، میتوان روز و شب و حتی هوای بارانی یا برفی را شبیه سازی کرد. تسلط معمار بر فتوشاپ برای رسیدن به نتیجه مطلوب، بسیار ضروری است.

نرم افزارهای مختلف در انجام پروژه های معماری 


برای ارائه یک طرح که بتواند درک بهتری را برای کارفرما ایجاد کند، باید از نرم افزارهای مختلفی بهره گرفت ولی به طور کلی دو نرم افزار تری دی مکس (3D max)  و لومیون برای این منظور گزینه بهتری به حساب می آیند چون به واقعیت نزدیکتر هستند. نرم افزار تری دی مکس برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که یکی از آنها انجام پروژه های معماری است. این نرم افزار به واقعیت بسیار نزدیک میتواند باشد و یک طرح سه بعدی را میتوان با آن ایجاد کرد. کار با این نرم افزار پیچیدگی های خاص خودش را دارد در واقع کار با آن به نسبت سایر نرم افزارها کمی مشکلتر است. یکی دیگر نرم افزارهایی که میتوان به منظور طراحی از آن بهره گرفت، نرم افزار لومیون است. کار با این نرم افزار به نسبت لومیون بسیار راحت تر است و تهیه رندر نهایی با بهرهگیری از این نرم افزار سریعتر انجام میشود اما در نقطه مقابل به اندازه نرم افزار تری دی مکس، واقع گرایانه نیست. از مزیت های نرم افزار لومیون برای طراحی خارجی (منظر) تنوع زیاد گیاهان آن است. 

رندر داخلی در پروژه های معماری 


طراحی با نرم افزار تنها به فضای خارجی محدود نمیشود و میتوان برای انجام پروژه های معماری فضای داخلی نیز از نرم افزار کمک گرفت. با رندر داخلی میتوان به آسانی پیش از هر اقدامی فضای داخلی مورد نظر را با تمامی جزئیات دید. رندر داخلی تنها به متریال دهی قسمتهای ساختمانی محدود نمیشود و میتوان در آن با استفاده از آبجکتهای مختلف، وسایل داخلی مثل نحوه قرارگیری و رنگ مبلمان را نیز در نرم افزار طراحی کرد. علاوه بر متریال دهی، امکان نورپردازی نیز در این نوع رندر وجود دارد. برای داشتن یک رندر داخلی کیفی با نورپردازی بسیار خوب، باید به چند اصل توجه کافی داشت که یکی از آنها مدلسازی بسیار دقیق با جزئیات بالاست. علاوه بر این، متریال دهی و ساخت شیدر و تکسچر اصولی مسئله بسیار مهمی به حساب میآید. یکی دیگر از مواردی که نباید آن را از یاد برد، درک مفاهیمی مانند کامپوزیت و تئوری رنگ است. در واقع یک معمار داخلی باید آشنایی کامل به رنگشناسی داشته باشد تا بتواند طرح بسیار خوبی را ارائه کند. شناخت رنگهای اصلی و رنگهای مکمل، یکی از اساسیترین مواردی محسوب میشوند که تسلط بر آنها ضروری است. تنظیمات کادر رندر و دوربین شاید در نگاه اول مسئله با اهمیتی به نظر نرسند ولی واقعیت این است که عدم توجه به آن میتواند بر نتیجه نهایی اثر منفی بگذارد. آخرین مرحله پست پروداکشن است که در طراحی داخلی به اندازه طراحی خارجی این مرحله خیلی پیچیده نیست به گونهای که میتوان به جای فتوشاپ یا افترافکت از پنجره فریم بافر برای نور ،گاما، کنتراست و مواردی از این دست کمک گرفت.
 

رندر نمای خارجی پروژه های معماری

رندر نما یکی دیگر از انواع رندر در انجام پروژه های معماری محسوب میشود که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و یکی از دلایل این مسئله، ضوابط تعیین شده از سوی شهرداری ها برای نما به حساب میآید. رندر نما مانند رندرهای دیگر میتواند جزئیات را به خوبی نمایش بدهد و تصمیم گیری را برای کارفرما راحت تر کند. پیش از آنکه طراحی نما صورت بگیرد باید از آخرین ضوابط تعیین شده از سوی شهرداری در هر منطقه از شهر یا شهرستان آگاه شد تا طراحی بر اساس بندهای آن صورت بگیرد. کیفیت بالا در رندر نما، یکی از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد علاوه براین هر چقدر متریال دهی و نورپردازی با دقت بیشتری انجام شود و پست پروداکشن قویتری برای رندر تهیه شود، احتمال تایید نما بیشتر خواهد شد. 

لزوم شبیه سازی در انجام پروژه های معماری 
​​​​​​​ 

شاید این سوال به وجود بیاید که چرا برای پرزانته (ارائه) در انجام پروژه های معماری باید از شبیه سازی به وسیله نرم افزار کمک گرفت؟ در پاسخ به این سوال می توان دلایل زیادی را عنوان کرد. یک معمار ممکن است طرح خیلی خوبی را در ذهن خود داشته باشد و روی کاغذ هم بتواند بخشی از چیزهایی که در ذهنش است به نمایش بگذارد ولی اینها کافی نیست و تا زمانی که نتوان آن را شبیه سازی کرد، تنها یک ایده به حساب می آید. از دلایل دیگر این کار، درک بهتر کارفرما از کار است یعنی شبیه سازی این امکان را به کارفرما میدهد که سفارش خود را به صورت نهایی شده بتواند ببیند. از دیگر مزایای شبیه سازی پروژه های معماری ، امکان ایجاد تغییرات است به گونه ای که در فاز یک طراحی و پیش از نهایی کردن آن، میتوان تغییراتی را اعمال کرد این تغییرات حتی میتوانند در راستای متریال دهی و نورپردازی نیز باشند. شبیه سازی در انجام پروژه های معماری مزایای دیگری هم دارد و میتوان برای خرید مصالح ساختمانی و لوازم داخلی مانند مبلمان برنامه ریزی دقیق داشت. همانطور که اشاره شد تهیه رندر نما برای گرفتن تایید از سوی شهرداری ضروری است پس این مسئله نیز میتواند یکی دیگر از دلایل شبیه سازی برای ارائه طرح محسوب شود.

انجام پروژه های معماری از قبیل :
​​​​​​​طراحی معماری ( طراحی پلان ، داخلی ، نما ، محوطه ، ... )
مدلسازی معماری و مبلمان و ...
رندرینگ و شبیه سازی معماری ( انیمیشن ، پاناراما ، VR ، )
​​​​​​​​​​​​​​

انجام پروژه های معماری از قبیل :
​​​​​​​طراحی معماری ( طراحی پلان ، داخلی ، نما ، محوطه ، ... )
مدلسازی معماری و مبلمان و ...
رندرینگ و شبیه سازی معماری ( انیمیشن ، پاناراما ، VR ، )
​​​​​​​

انجام پروژه های معماری توسط تیم استودیوی معماری بلک لایت

رندر پروژه های معماری
تماس با استودیوی ما